Näytä sivuVanhat versiotPaluulinkitTakaisin ylös Tämä sivu on vain luettavissa. Voit katsoa sen lähdekoodia, mutta et muuttaa sitä. Kysy ylläpitäjältä jos pidät tätä estoa virheellisenä. Sähköauton tekeminen. Varmaan sellainen harjoitelmakappale ensin joka varmaan jää TELOKille ja jota voidaan sitten lainailla/vuokrailla/käyttää teknoloogioiden testailuun. Pohjana joko pakettiauto tahikka isokokoinen henkilöauto. (Jotta TELOK voidaan tuoda sillä täyteen bonkkia.) Pääjehut: Jussi Peltola ja Antti Alhonen. ====== Vapaa TODO ====== Tässä lista asioista, joista pääjehut eivät ole hirveän kiinnostuneita ja joissa voi mielihyvin auttaa: **Projektiavustushakemuksen kirjoittaminen TTYY:lle.** Kokonaisbudjetti n. 6000 e. **Mahdolliset muut avustushakemukset.** Mutta sielua ei saa myydä, eikä autosta pidä tehdä mainosautoa vaan ihan normaali käyttöauto. **Raha kelpaa muutenkin!** **Ostettua romua saa korjailla (ruosteet, hitsailut, ym.)** **Joku vois pummata tilapalvelulta hienoilla mainospuheilla oikeuden käyttää bommaria auton rakentamisessa.** ====== Moottori ====== 7.5 kW 4-napaisen 3-vaiheoikosulkumoottorin uudelleenkäämintä 5x pienemmälle jännitteelle, niin että 320VDC:llä (230VACrms) saadaan n. 20-25 kW n. 150 Hz taajuudella jatkuvaa tehoa. Status: <del>Käämien purku</del> <del>Uudelleenkäämintä</del> <del>Käämien kytkentä ja varovainen kokeilu</del> ( http://www.youtube.com/watch?v=M1S_Ey8KgBM ) **Lakkaus ja uunitus** **Kokeilu suurilla kierroksilla (5000 rpm asti)** **Tarvittaessa: roottorin tasapainotus** **Tarvittaessa: Toisen samanlaisen tekeminen dynamometriä (ja autoa, jos tehdään kaksimoottorinen) varten** **Dynamometritestit** ====== Invertteri ====== N. 60 kW tehoinen 3~-invertteri TELOKilla lojuvista 1200V 150A tai 200A IGBT-moduuleista Status: <del>100A prototyypin tehoaste (pelzin kuivausrumpuprojektin invetteri)</del> <del>V/f-ajo FPGA:lla</del> ( http://www.youtube.com/watch?v=jnp2wOWdOXc ) **Lopullisen tehoasteen rakentaminen** **Virtamittausyksiköiden teko ym.** **Mahdollisesti: takaisinkytketty jättämäohjaus** **Toisen kappaleen rakentaminen dynamometriä varten.** **FOC/DTC** **Dynamometrimittaukset, ajaminen ja parametrien hiominen** ====== Akut ====== Ostettaneen 100 kpl (+ 10-15 varakappaletta) Winston LiFePO4 40 Ah kennoja. Yht. n. 5000 €. N. 50-90 km ajosäde, riippuen auton painosta, aerodynamiikasta ja ajonopeudesta. Käyttöikä vähint. 10 vuotta / 3000-5000 sykliä. Maksavat itsensä takaisin vs. bensa, jos käyttöä yli 3000 km/vuosi. Status: **Ostaminen** **Testailu** ====== Akunhallinta ====== Ei ylimmällä prioriteetilla, koska aluksi akuilla voi ajella varovasti manuaalisella hallinnalla. Loppujen lopuksi tehdään superhifi systeemi. Status: <del>Testimuuntajien rakentaminen ja testailu (2-suunt. flyback)</del> **Pienen testijärjestelmän teko ja testaus** **Ison muuntajaläjän valmistus (TELOKilla kasa pikkuferriittejä ja bobbineja) tai teettäminen** **Moduulien piirilevyjen teettäminen, kokoaminen, asennus** **Testaaminen ja algoritmien hiominen** ====== Asentelu ====== Status: <del>Autonrungon ostaminen</del> http://www.students.tut.fi/~alhonena/a_u_t_o.jpg **Sergei korjaa kaikki jutut missä kädet likaantuu ja mitä me ei osata** **Moottorin akselin sovitusadapterin teko** **Moottorin kiinnityksen teko** **Asennukset** **Ajelu** projektit/wanhat/bilebakubrojekti.txt Viimeksi muutettu: 2019/09/18 20:31(ulkoinen muokkaus) Kirjaudu sisään