projektit:wanhat:bilebakubrojekti

Sähköauton tekeminen. Varmaan sellainen harjoitelmakappale ensin joka varmaan jää TELOKille ja jota voidaan sitten lainailla/vuokrailla/käyttää teknoloogioiden testailuun.

Pohjana joko pakettiauto tahikka isokokoinen henkilöauto. (Jotta TELOK voidaan tuoda sillä täyteen bonkkia.)

Pääjehut: Jussi Peltola ja Antti Alhonen.

Vapaa TODO

Tässä lista asioista, joista pääjehut eivät ole hirveän kiinnostuneita ja joissa voi mielihyvin auttaa:

Projektiavustushakemuksen kirjoittaminen TTYY:lle. Kokonaisbudjetti n. 6000 e.

Mahdolliset muut avustushakemukset. Mutta sielua ei saa myydä, eikä autosta pidä tehdä mainosautoa vaan ihan normaali käyttöauto.

Raha kelpaa muutenkin!

Ostettua romua saa korjailla (ruosteet, hitsailut, ym.)

Joku vois pummata tilapalvelulta hienoilla mainospuheilla oikeuden käyttää bommaria auton rakentamisessa.

Moottori

7.5 kW 4-napaisen 3-vaiheoikosulkumoottorin uudelleenkäämintä 5x pienemmälle jännitteelle, niin että 320VDC:llä (230VACrms) saadaan n. 20-25 kW n. 150 Hz taajuudella jatkuvaa tehoa.

Status:

Käämien purku

Uudelleenkäämintä

Käämien kytkentä ja varovainen kokeilu ( http://www.youtube.com/watch?v=M1S_Ey8KgBM )

Lakkaus ja uunitus

Kokeilu suurilla kierroksilla (5000 rpm asti)

Tarvittaessa: roottorin tasapainotus

Tarvittaessa: Toisen samanlaisen tekeminen dynamometriä (ja autoa, jos tehdään kaksimoottorinen) varten

Dynamometritestit

Invertteri

N. 60 kW tehoinen 3~-invertteri TELOKilla lojuvista 1200V 150A tai 200A IGBT-moduuleista

Status:

100A prototyypin tehoaste (pelzin kuivausrumpuprojektin invetteri)

V/f-ajo FPGA:lla ( http://www.youtube.com/watch?v=jnp2wOWdOXc )

Lopullisen tehoasteen rakentaminen

Virtamittausyksiköiden teko ym.

Mahdollisesti: takaisinkytketty jättämäohjaus

Toisen kappaleen rakentaminen dynamometriä varten.

FOC/DTC

Dynamometrimittaukset, ajaminen ja parametrien hiominen

Akut

Ostettaneen 100 kpl (+ 10-15 varakappaletta) Winston LiFePO4 40 Ah kennoja. Yht. n. 5000 €.

N. 50-90 km ajosäde, riippuen auton painosta, aerodynamiikasta ja ajonopeudesta.

Käyttöikä vähint. 10 vuotta / 3000-5000 sykliä.

Maksavat itsensä takaisin vs. bensa, jos käyttöä yli 3000 km/vuosi.

Status:

Ostaminen

Testailu

Akunhallinta

Ei ylimmällä prioriteetilla, koska aluksi akuilla voi ajella varovasti manuaalisella hallinnalla.

Loppujen lopuksi tehdään superhifi systeemi.

Status:

Testimuuntajien rakentaminen ja testailu (2-suunt. flyback)

Pienen testijärjestelmän teko ja testaus

Ison muuntajaläjän valmistus (TELOKilla kasa pikkuferriittejä ja bobbineja) tai teettäminen

Moduulien piirilevyjen teettäminen, kokoaminen, asennus

Testaaminen ja algoritmien hiominen

Asentelu

Status:

Autonrungon ostaminen http://www.students.tut.fi/~alhonena/a_u_t_o.jpg

Sergei korjaa kaikki jutut missä kädet likaantuu ja mitä me ei osata

Moottorin akselin sovitusadapterin teko

Moottorin kiinnityksen teko

Asennukset

Ajelu

  • projektit/wanhat/bilebakubrojekti.txt
  • Viimeksi muutettu: 2019/09/18 20:31
  • (ulkoinen muokkaus)