Näytä sivun lähdekoodiVanhat versiotPaluulinkitTakaisin ylös Sisällysluettelo Vapaa TODO Moottori Invertteri Akut Akunhallinta Asentelu Sähköauton tekeminen. Varmaan sellainen harjoitelmakappale ensin joka varmaan jää TELOKille ja jota voidaan sitten lainailla/vuokrailla/käyttää teknoloogioiden testailuun. Pohjana joko pakettiauto tahikka isokokoinen henkilöauto. (Jotta TELOK voidaan tuoda sillä täyteen bonkkia.) Pääjehut: Jussi Peltola ja Antti Alhonen. Vapaa TODO Tässä lista asioista, joista pääjehut eivät ole hirveän kiinnostuneita ja joissa voi mielihyvin auttaa: Projektiavustushakemuksen kirjoittaminen TTYY:lle. Kokonaisbudjetti n. 6000 e. Mahdolliset muut avustushakemukset. Mutta sielua ei saa myydä, eikä autosta pidä tehdä mainosautoa vaan ihan normaali käyttöauto. Raha kelpaa muutenkin! Ostettua romua saa korjailla (ruosteet, hitsailut, ym.) Joku vois pummata tilapalvelulta hienoilla mainospuheilla oikeuden käyttää bommaria auton rakentamisessa. Moottori 7.5 kW 4-napaisen 3-vaiheoikosulkumoottorin uudelleenkäämintä 5x pienemmälle jännitteelle, niin että 320VDC:llä (230VACrms) saadaan n. 20-25 kW n. 150 Hz taajuudella jatkuvaa tehoa. Status: Käämien purku Uudelleenkäämintä Käämien kytkentä ja varovainen kokeilu ( http://www.youtube.com/watch?v=M1S_Ey8KgBM ) Lakkaus ja uunitus Kokeilu suurilla kierroksilla (5000 rpm asti) Tarvittaessa: roottorin tasapainotus Tarvittaessa: Toisen samanlaisen tekeminen dynamometriä (ja autoa, jos tehdään kaksimoottorinen) varten Dynamometritestit Invertteri N. 60 kW tehoinen 3~-invertteri TELOKilla lojuvista 1200V 150A tai 200A IGBT-moduuleista Status: 100A prototyypin tehoaste (pelzin kuivausrumpuprojektin invetteri) V/f-ajo FPGA:lla ( http://www.youtube.com/watch?v=jnp2wOWdOXc ) Lopullisen tehoasteen rakentaminen Virtamittausyksiköiden teko ym. Mahdollisesti: takaisinkytketty jättämäohjaus Toisen kappaleen rakentaminen dynamometriä varten. FOC/DTC Dynamometrimittaukset, ajaminen ja parametrien hiominen Akut Ostettaneen 100 kpl (+ 10-15 varakappaletta) Winston LiFePO4 40 Ah kennoja. Yht. n. 5000 €. N. 50-90 km ajosäde, riippuen auton painosta, aerodynamiikasta ja ajonopeudesta. Käyttöikä vähint. 10 vuotta / 3000-5000 sykliä. Maksavat itsensä takaisin vs. bensa, jos käyttöä yli 3000 km/vuosi. Status: Ostaminen Testailu Akunhallinta Ei ylimmällä prioriteetilla, koska aluksi akuilla voi ajella varovasti manuaalisella hallinnalla. Loppujen lopuksi tehdään superhifi systeemi. Status: Testimuuntajien rakentaminen ja testailu (2-suunt. flyback) Pienen testijärjestelmän teko ja testaus Ison muuntajaläjän valmistus (TELOKilla kasa pikkuferriittejä ja bobbineja) tai teettäminen Moduulien piirilevyjen teettäminen, kokoaminen, asennus Testaaminen ja algoritmien hiominen Asentelu Status: Autonrungon ostaminen http://www.students.tut.fi/~alhonena/a_u_t_o.jpg Sergei korjaa kaikki jutut missä kädet likaantuu ja mitä me ei osata Moottorin akselin sovitusadapterin teko Moottorin kiinnityksen teko Asennukset Ajelu projektit/wanhat/bilebakubrojekti.txt Viimeksi muutettu: 2019/09/18 20:31(ulkoinen muokkaus) Kirjaudu sisään